Nu föreslås striktare regler, när det är dags att köra bilen till återvinning. ELV-förslaget innebär att ägaren inte själv längre får bestämma när bilen är skrot. Istället lär ett brev komma hem till ägaren. I det står, att fordonet är klassat som avfall och skall lämnas till skrotning. Något undantag görs för veteranbilar som är äldre än 30 år.
Kriterier för bedömning av fordonets reparerbarhet
Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av sju kriterier. Den mest kontroversiella är punkt (g) :”Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.”
Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen. Denna definition kan jämföras med den idag allmänt antagna. ”Ett fordon med ringa eller inget värde klassas som skrotbil.”
Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt enligt sex kriterier, där punkt (f) lyder:”Dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.”
Vägledande förteckning över kriterier för uttjänta fordon
Under denna förteckning finns fem preciserade punkter med två tongivande krav:
(c) Det har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än två år från den dag då detta senast krävdes.
(e) Det överlämnades för hantering till en auktoriserad insamlingsstation eller en auktoriserad bilskrot.
ELV-förslaget under remiss
Ett stort missnöje har konstaterats hos olika motor-organisationer. Men från och med 1 maj 2023 gäller följande nya förordning SFS 2023:132 till bilproducenterna 3 §:” En uttjänt bil får inte lämnas till någon annan än en producent eller en auktoriserad bilskrotare.”
Fortsättningen lär följas upp i nya krav baserade på ELV-direktivet. Även om punkter inom reparerbarhet och förteckning över definitioner av skrotbilar är motsägande kommer ytterligare krav angående skrotning att genomföras. Och med hjälp av den obligatoriska besiktningen och vägtrafikregistret kommer med all sannolikhet ägaren, i framtiden, få krav att skrota bilen.